Vzťahy v rodine. Rozvod.
- Študenti/tky budú analyzovať, či je rozvod najlepším riešením rozpadajúceho sa manželstva.
- Pomocou debatného fóra si študenti/tky rozvinú argumentačné a analytické zručnosti.
Študenti/tky by mali poznať pravidlá debatného fóra a aj De Bono metódu 6 mysliacich klobúkov
(http://www.debonogroup.com/six_thinking_hats.php, http://skolskyservis.teraz.sk/zakladne-skoly/sest-mysliacich-klobukov-zs-metodika/1893-clanok.html).
Na predchádzajúcich hodinách by mali študenti/tky čítať rôzne texty a pozerať videá na tému rozvod.
Učiteľ/ka pripraví pre každého študenta a študentku jednu kartičku s nejakou rodinnou situáciou, pracovný list na zamyslenie, papiere a perá na brainstorming v skupinách.
Krok 1: Kruh
Študenti a študentky sedia v kruhu. Každý dostane kartičku s nejakou rodinnou situáciou. Potichu si prečítajú popis na kartičke a každý povie žltý alebo čierny – podľa situácie, ktorú dostali. Učiteľ/ka porozpráva o rôznorodosti ľudí, životov a rodín a o tom, že napriek tomu, akú máme rodinnú situáciu, stále musíme chodiť do školy, do práce, musíme pokračovať v učení, pracovaní, užívaní života.
Krok 2: Brainstorming
Trieda sa rozdelí do dvoch skupín a pomocou metódy brainstormingu v skupinách vymýšľajú nápady, čo ľudia robia, keď sa im rozpadáva manželstvo. Skupiny si vyberú jedného rečníka, ktorý prezentuje ich nápady.
Skupiny následne premýšľajú o tom, aký má rodinná situácia vplyv na ostatných. Skupiny vyberú iného rečníka, ktorý prezentuje ich nápady.
Krok 3: Debatné fórum
Téza: „Rozvod je najlepšie riešenie na rozpadajúce sa manželstvo.“
Vytvoria sa 2 tímy (súhlasný a nesúhlasný) a určí sa poradie rečníkov.
Reč súhlasného tímu. 5 min. Rečník prezentuje argumenty, prečo je téza pravdivá.
Krížový výsluch. 2 – 3 min. Trieda sa môže prvého rečníka pýtať otázky.
Reč nesúhlasného tímu. 5 min. Rečník prezentuje argumenty, prečo je téza nepravdivá.
Krížový výsluch. 2 – 3 min. Trieda sa môže druhého rečníka pýtať otázky.
Všeobecná diskusia. 2 – 3 min.
Reč súhlasného tímu. 2 min.
Reč nesúhlasného tímu. 2 min.
Hlasovanie za alebo proti rozvodu v rozpadávajúcom sa manželstve. V závislosti na debate trieda hlasuje o tom, či s tézou súhlasí alebo nie.
Krok 4: Zamyslenie
Učiteľ/ka študentom a študentkám rozdá pracovné listy na zamyslenie s otázkami:
Čo sa nám podarilo?
Čo sa nám nepodarilo?
Nápady na ďalší raz
Na konci hodiny študenti a študentky odovzdajú učiteľovi/učiteľke vyplnené pracovné listy.
Rečníci sú ohodnotení známkami
Aktívni študenti a študentky dostanú body.