Tlačené knihy vs. Elektronické knihy a elektronické čítačky
- Študenti/tky budú reagovať na problém dnešnej spoločnosti a vyjadria k nemu svoj názor.
- Študenti/tky budú spolupracovať na tom, aby vyriešili problém, aby vymysleli argumenty, aby vyjadrili svoj názor.
Učiteľ/ka pripraví niekoľko kníh podľa svojho výberu, aspoň jednu čítačku (v závislosti od veľkosti triedy bude možno potrebných viacero čítačiek) a flipchart.
Krok 1: Študenti a študentky hľadajú pomocou klastrovej (zhlukovej) analýzy všetky slová, ktoré sa spájajú so slovom „kniha“. Učiteľ/ka ich návrhy zapisuje na flipchart. Následne porovnávajú, či sa dané slová spájajú aj s tlačenými aj s elektronickými knihami.
Učiteľ/ka sa pýta študentov a študentiek, ktorú knihu naposledy čítali a či to bola tlačená alebo elektronická kniha. Učiteľ/ka triede ponúkne niekoľko tlačených kníh a elektronickú čítačku.
Krok 2: Učiteľ/ka rozdelí triedu na 4 šestice, ktoré budú premýšľať o výhodách a nevýhodách tlačených a elektronických kníh. Využijú pri tom metódu 6 / 3 / 5: 6 študentov a študentiek nájde 3 riešenia za 5 minút.
- skupina zapisuje výhody tlačených kníh,
- skupina zapisuje nevýhody tlačených kníh,
- skupina zapisuje výhody elektronických kníh,
- skupina zapisuje nevýhody elektronických kníh.
Rečník z každej skupiny po 5 minútach zhrnie nápady všetkých členov skupiny. Všetky skupiny postupne ústne prezentujú vždy 1 výhodu alebo nevýhodu, až kým nie sú odprezentované všetky nápady.
Príklad: 1. skupina: Tlačené knihy si nevyžadujú baterku alebo elektriku. (výhoda)
- skupina: Tlačené knihy zaberajú viac miesta v batožine. (nevýhoda)
- skupina: Elektronické knihy môžu byť zadarmo. (výhoda)
- skupina: Elektronické knihy vám skôr ukradnú. (nevýhoda)
Krok 3: Študenti/tky ostanú v rovnakých skupinách a majú za úlohu vytvoriť plagát ohľadom vydania tlačenej alebo elektronickej knihy. Napíšu tam meno autora, názov knihy, vydavateľstvo, miesto a rok vydania, cenu a lákavý obrázok. Študenti a študentky vytvoria plagát a spoločne ho prezentujú pred ostatnými, takže vyniknúť majú šancu aj hanbliví aj smelí. Hlasuje sa o najinšpiratívnejšom plagáte.
Študenti/tky napíšu list svojmu kamarátovi alebo kamarátke z Francúzska, v ktorom popíšu knihu, ktorú naposledy čítali.
Učiteľ/ka môže do cvičenia vybrať knihy, ktoré práve so študentmi preberá na hodine, takže potom môže ohodnotiť diskusiu aj plagáty.