Puberta – obdobie zmien
- Študenti/tky budú schopní popísať zmeny, ktoré u mladých ľudí nastávajú počas dospievania.
- Študenti/tky si rozvíjajú argumentačné zručnosti a schopnosť vyvrátiť argument.
Učiteľ/ka usporiada miestnosť tak, aby bolo možné rozdeliť triedu do dvoch radov oproti sebe.
Učiteľ/ka tiež pripraví potrebné učebnice alebo pracovné listy.
Krok 1: Učiteľ/ka uvedie tému a ciele hodiny. Zadefinuje pubertu ako obdobie, kedy dozrievajú pohlavné orgány a dejú sa aj ďalšie fyzické a emočné zmeny ako napríklad rýchly rast a intenzívnejšie zmeny nálad.
Krok 2: Učiteľ/ka predstaví debatnú metódu „Áno, ale“. Precvičte „Áno, ale“:
- Rozdeľte triedu do dvoch skupín: Skupina A a Skupina B.
- Skupina A si sadne do radu oproti skupine B.
- Hod mincou rozhodne o tom, ktorá skupina začne.
- Vyslovte jeden argument, ktorý budú skupiny vyvracať.
- Ak začína skupina A, tak prvý študent alebo prvá študentka v rade skupiny A začne vyvrátením učiteľovho/učiteľkinho argumentu. Najskôr zopakuje argument a pridá svoje vyvrátenie argumentu pomocou vety „Áno, ale …“.
- Nasleduje prvý študent alebo prvá študentka zo skupiny B, ktorý/á rovnakým spôsobom vyvráti argument skupiny A.
- Hra končí, keď všetci študenti a študentky vyslovili svoje argumenty.
Krok 3: Učiteľ/ka rozdelí triedu do štvoríc. Vysvetlí, že budú pracovať v malých skupinkách, aby zistili nasledujúce informácie o puberte:
Kedy približne nastáva?
Aké fyzické zmeny prežívajú ženy?
Aké fyzické zmeny prežívajú muži?
Prečo nastávajú tieto zmeny?
Aké emočné zmeny nastávajú počas puberty a prečo?
Aké hormóny spôsobujú tieto zmeny?
Krok 4: Učiteľ/ka vyzve študentov a študentky, aby vytvorili krátku scénku o jednej alebo dvoch zmenách, ktoré vyskúmali, a o tom, aké pocity tieto zmeny vyvolávajú v mladých ľuďoch v ich veku. Scénka by mala zachytávať aj fyzické aj emočné zmeny, ktoré v puberte nastávajú. Nápady na scénky:
Ako sa cíti najnižší chlapec v triede, keď sa pozerá na ostatných, ako rýchlo rastú.
Ako sa cítite, keď sa vám pred rande vyhodí na tvári vyrážka.
Študenti a študentky predvedú svoje scénky na nasledujúcej hodine. Povedzte im, že môžu využiť vizuálne pomôcky ako napríklad grafy, ktoré im môžu pomôcť sprostredkovať informácie ostatným.
Učiteľ/ka si overí porozumenie pomocou nasledujúcich otázok:
- Čo je podľa vás tá najťažšia vec na puberte?
- Akú najväčšiu výhodu prináša dosiahnutie fyzickej zrelosti?