Determinant matice – cvičenie
- Študenti/tky identifikujú dáta a matematické vzťahy a prepoja ich podľa kontextu, v ktorom sa nachádzajú.
- Študenti/tky budú pracovať s veľkým množstvom rôznych dát z rôznych matematických štruktúr a súvislostí.
- Študenti/tky budú schopní vyjadriť matematické kvantitatívne alebo kvalitatívne charakteristiky v určitých konkrétnych situáciách a aj algoritmy na ich vyriešenie.
- Študenti/tky budú analyzovať a interpretovať matematické charakteristiky problémovej situácie.
Trieda sa rozdelí do 3 tímov
- Tím 1: Trojuholníková matica
- Tím 2: Sarussove pravidlo
- Tím 3: Rozhodcovia: 3 študenti/tky a učiteľ/ka
Krok 1: Učiteľ/ka si overí, aké stratégie riešení determinantov matíc si trieda pamätá. Cvičenia na určenie determinantu matice 3. rádu.
Krok 2: Prvé 2 tímy pracujú 15 minút na tom, aby vyzdvihli výhody pridelenej riešiteľskej stratégie (na flipcharte). Oba tímy si vyberú hovorcu alebo hovorkyňu, ktorí budú obhajovať postoj svojho tímu. Oba tímy majú 5 minút na prezentáciu svojich argumentov. Do prezentácie musia zahrnúť aspoň jedno z cvičení, ktoré pred tým dostali od učiteľa alebo učiteľky. Po prezentáciách vstupuje do hry aj tretí tím. Vyhodnotí chyby každého účastníka a vyzdvihne silné stránky. Tretí tím rozhodne, kto vyhral debatu.
Študenti a študentky, ktorí sa aktívne a správne zapájali, dostanú známku, ktorá by ich mala povzbudiť k ďalším debatám. Títo študenti/tky predstavia nápady, ako by sa mohli vyvíjať ďalšie debaty.
Tipy pre študentov a študentky
- Nezabúdaj na férovú hru!
- Všetky nápady sú dobré.
- Všetci členovia tímu sú dôležití.
- Najdôležitejšie argumenty neprináša vždy ten/tá s najsilnejším hlasom.
- Používaj vhodný jazyk.
- Ak nie teraz, tak určite nabudúce.