Dejepisné učebnice sú preplnené
- Študenti/tky budú schopní diskutovať o rôznych historických postavách, o ktorých sa učili v uplynulom školskom roku.
- Študenti/tky si budú rozvíjať argumentačné a refutačné zručnosti.
Učiteľ/ka pripraví potrebné pracovné listy a zoznam preberaných historických postáv.
Krok 1: Učiteľ/ka uvedie tému a ciele hodiny, rozdá pracovné listy. Trieda sa rozdelí do dvojíc. Každá dvojica dostane pridelenú jednu historickú postavu a bude musieť obhájiť jej zotrvanie v dejepisných učebniciach. Všetky argumenty by mali obsahovať učivo, ktoré sa prebralo počas školského roku na dejepise.
Krok 2: Každá dvojica prezentuje svoju historickú postavu a argumenty, ktoré obhajujú jej rolu v histórii a v historických učebniciach. Každá dvojica tiež predstaví argumenty proti jednej postave.
Krok 3: Učiteľ/ka zaháji hlasovanie ohľadom toho, ktoré historické postavy by mali ostať v dejepisných učebniciach.
Učitelia a učiteľky môžu využiť toto cvičenie na to, aby si overili vplyv svojej práce a tiež porozumenie prebratého učiva z uplynulého školského roka.
“Dejepisné učebnice sú preplnené”
Pracovný list
Je jar 2016. Minister školstva plánuje reformu, v ktorej by zrušil tretinu hodín dejepisu v školách. Minister nariadil svojim poradcom, aby začali analyzovať učebné osnovy a dejepisné učebnice a vymazali z nich historické postavy, ktoré nenapĺňajú jeho víziu „nového a reformovaného dejepisu“.
Minister tvrdí: „Všetko je to neuveriteľne nudné. Rovnaké príbehy, rovnaké tváre, rovnaká história. Jednoducho to nemôžem zniesť. Dejepisné učebnice sú plné nezmyslených faktov a mien. Práve preto sú učebnice také ťažké!“ Minister podniká radikálne kroky na popularizáciu histórie.
V súvislosti s ideálmi demokracie minister využil práve vynájdený stroj času a zvolal 10 ohrozených historických postáv, ktorým hrozí vymazanie z učebníc dejepisu. Obhajovať sa budú tieto historické postavy:
Napoleon
Cézar
Hitler
Stalin
Jana z Arku
Katarína Veľká
Kolumbus
Rosa Parks
Martin Luther
Ramses II
Každá historická postava bude prezentovať svoje argumenty ohľadom toho, prečo by mala ostať v učebniciach dejepisu. Každá postava si môže vybrať nejakú inú postavu, o ktorej si myslí, že nemá svoje miesto v modernej histórii.
Trom historickým postavám sa už nevráti ich niekdajšia historická dôležitosť a budú vymazané z dejepisných učebníc.